Recensie: De nacht is jong (The Thrill of it All) – Joseph O’Connor

The Thrill of it all - Joseph o'connor recensie De nacht is jongOp een middelbare school in Zuid-Engeland in de jaren tachtig ontmoet Robbie Goulding de ongrijpbare Fran Mulvey. Verbonden door hun liefde voor muziek vormen ze een schoolbandje. Wanneer schoolgenote en celliste Sarah-Thérèse en haar getalenteerde broer, drummer Seán, zich bij hen voegen, is The Ships in the Night klaar om hun droom een wereldberoemde band te worden na te jagen. Maar is hun vriendschap daartegen bestand?

MirandaLeest zegt
Onlangs las ik online iets over De nacht is jong van Joseph O’Connor. Het klonk als een perfect boek voor mij, want ik lees graag romans over vriendschap en muziek. Gelijk op mijn verlanglijstje gezet dus. Een paar dagen later al kwam ik in de bibliotheek de Engelse versie van dit boek tegen, The Thrill of it All. Die kon ik natuurlijk niet laten liggen. Met Shotgun Lovesongs van Nickolas Butler (mijn favoriete boek van 2014) in het achterhoofd hoopte ik dat dit weer zo’n verhaal zou worden waar ik helemaal in op zou gaan en waar ik verliefd op zou worden. Ik kan vast verklappen dat dat absoluut het geval was.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van Robbie, de gitarist. Maar ook de andere bandleden komen af en toe aan het woord en er wordt regelmatig geciteerd uit interviews, waardoor het leest als een ware muziekbiografie (hoewel het dus fictie is). Dit is het eerste boek dat ik van Joseph O’Connor lees, maar ik hou van zijn schrijfstijl, vol humor en warmte.

De vriendschap van Robbie en de excentrieke Fran Mulvey staat centraal. Het is geen makkelijke of voor de hand liggende vriendschap, maar je voelt aan alles dat ze een speciale band hebben. Ook het ontstaan van de band gaat niet precies vanzelf, maar er staat iets bijzonders te gebeuren, ook al realiseren de bandleden zich dit zelf nog niet. Tegelijk is vanaf het begin ook een dreiging voelbaar, waardoor je als lezer weet dat het geen stand kan houden en dat geldt niet alleen voor de band, maar ook voor de vriendschap tussen Fran en Rob. Het wordt echter op geen enkel moment voorspelbaar en dat maakte dat ik bijna met ingehouden adem zat te lezen, omdat ik zo benieuwd was wat er nou precies ging gebeuren.

Doordat ook de andere bandleden af en toe aan het woord komen, wordt ook duidelijk hoe diverse mensen compleet anders kunnen terugdenken aan dezelfde gebeurtenis. Iedereen kleurt zijn herinneringen met zijn eigen gevoel. Waardoor nooit helemaal duidelijk wordt wat nu precies de waarheid is. Iedereen heeft tenslotte zijn eigen waarheid.

Het is gevaarlijk om te zeggen, want het is pas april, maar ik denk dat The Thrill of it All (of De nacht is jong) grote kans maakt om mijn favoriete boek van dit jaar te worden. Ik bleef na het lezen in ieder geval enigzins ontredderd achter, alsof ik zelf afscheid moest nemen van een goede vriend. Toch een teken dat een boek enorme indruk heeft gemaakt.

Tijdens het lezen krijg je ongetwijfeld heel veel zin in muziek. Uitgeverij Ambo Anthos stelde een playlist samen op basis van de hits die in het boek voorbij komen. Te gek om te luisteren na het lezen (of desnoods tijdens het lezen) of om vast in de stemming te komen als je nog moet beginnen in dit geweldige boek.

Oorspronkelijke titel: The Thrill of it all
Titel: De nacht is jong
Auteur: Joseph O’Connor
Vertaald door: Harm Damsma, Niek Miedema
Uitgeverij: Harvill Secker (UK), Ambo Anthos (NL)
ISBN: 9781846553530 (UK), 9789026328510 (NL)
MirandaLeest zegt: Pijnlijk mooi boek over de vorming en ondergang van een band en een vriendschap. Bovendien laat het mooi zien dat iedereen zijn eigen waarheid vormt.

Met pijn in mijn hart moet ik het boek weer terug naar de bibliotheek brengen. Maar ik schaf zeker zelf nog een exemplaar aan, want dit boek ga ik graag nog eens opnieuw lezen. Ook nieuwsgierig geworden? Via onderstaande links kun je het boek (in het Engels of Nederlands) ook direct bestellen bij Bol.com (MirandaLeest ontvangt een kleine commissie).

Bestel The Thrill of it all van Joseph O’Connor (Engels, e-book)
Bestel De nacht is jong van Joseph O’Connor (Nederlands, paperback)
Bestel De nacht is jong van Joseph O’Connor (Nederlands, e-book)