Recensie: Miss yellow hair, hello – Iris Hannema

Vorig jaar zag ik Iris Hannema bij Margriet’s Theater op Tafel. Ik was direct onder de indruk van haar enthousiaste verhalen, gevoel voor humor en vooral van haar lef. Zo maar in je eentje naar de plaatsen die nou niet altijd direct bekend staan om hun gastvrijheid, je moet maar durven. Ook las ik regelmatig haar artikelen in het tijdschrift Zin, waar ze boeken achterna reist en landen als Japan (Murakami), Chili (Isabel Allende) en Colombia (Gabriel Garcia Marquez) aandeed.

Miss yellow hair, hello van Iris HannemaGenoeg reden dus om tijdens de Boekenweek haar boek Miss yellow hair, hello aan te schaffen. En dat zelfde boek dan ook direct op dag twee van de Boekenweek in één ruk uit te lezen. Verwacht geen romantische verhalen, bountystranden of immer vriendelijke locals. Nee, binnen 20 pagina’s zijn er al bloedneuzen en waterige groene diarree voorbij gekomen. Met andere woorden, reizen is niet voor watjes en ziek word je toch wel.

Zoals de achterflap van het boek zich ook al afvraagt: Is dit een reisboek, of juist een anti-reisboek? De meeste locaties (Syrië, Iran, Senegal en Pakistan, om er maar een paar te noemen) die voorbij komen stonden toch al niet direct op mijn verlanglijstje. Voor mij hoeft het allemaal niet zó avontuurlijk. Maar de verhalen van Iris zijn enorm geestig en zitten vol bravoure. Zo kun je vanuit je luie stoel toch een beetje meegenieten.

De verhalen worden overigens afgewisseld met tips, voor als je het toch aandurft om de plekken die Iris beschrijft te bezoeken. Hoe je de Afrikaanse grenzen oversteekt bijvoorbeeld (ruim voldoende pasfoto’s mee), waar je je in Cuba gerust aan kunt ergeren (opdringerige mensen die je ongevraagd een stadstour geven en je aan het eind geld afhandig proberen te maken) of, als het toch erg gezellig wordt, wat te doen met de liefde in een volle slaapzaal (uitwijken naar het strand). En de tip die bijna overal nuttig is: draag (als alleenreizende vrouw) een trouwring. Scheelt een hoop gezeur.

En denk nou niet dat het alleen maar ellende is. Er wordt gefeest, carnaval gevierd (in Rio), er worden vriendschappen gesloten en ook nog het een en ander wat je misschien liever niet aan je moeder vertelt.

Vertel het thuisfront niet alles, maar wel íéts
Je vertelt je ouders natuurlijk niet álles wat je op reis meemaakt, maar het is niet onverstandig wel het een en ander los te laten. Laat ze weten dat je ’s nachts veel uitgaat (en je altijd heel veilig voelt), dat je zoveel leuke mensen (mensen, niet mannen) ontmoet, dat het fijn is om te kunnen doen en laten wat je wilt (niet: ik neuk met iedereen die ik tegenkom). Wees subtiel.

Zelfs als je niet zo reislustig bent of liever met een cocktail aan het strand ligt tijdens je vakantie is Miss yellow hair, hello! de moeite waard. No-nonsens reisverhalen met een flinke dosis humor.

Gelukkig hoorde ik Iris van de week op de radio verkondigen dat ze binnenkort naar Brazilië vertrekt. Dus met een beetje geluk ligt er binnenkort weer een boek vol fijne verhalen in de winkel. En tot die tijd is er op de site van National Geographic een pagina waar ze als Digital Nomad verslag doet van haar avonturen. Je kunt daar trouwens ook nog, tot 24 maart, kans maken op een gesigneerd exemplaar van haar boek. Meedoen, zou ik zeggen!

Titel: Miss yellow hair, hello
Auteur: Iris Hannema
Uitgeverij: Arbeiderspers