Recensie: Als ik het niet kan, kun jij het ook – Sara Kroos

Met de feestdagen in het vooruitzicht dient zich voor veel (vooral) vrouwen weer een regelmatig terugkerend probleem aan: de extra kilo’s. Want zie al die chocoladeletters, kruidnoten, kerstkransjes (je ziet, ik ben een zoetekauw) en noem maar op maar eens te weerstaan. De meeste vrouwen doen regelmatig aan de lijn. Zo ook cabaretier Sara Kroos. Met haar boek Als ik het niet kan, kun jij het ook, rekent ze op hilarische en openhartige wijze af met jarenlange strubbelingen met haar gewicht.

Als ik het niet kan, kun jij het ook - Sara Kroos recensie
Cabaretier Sara Kroos vertelt in dit boek op humoristische wijze en vooral enorm eerlijk over haar jarenlange strijd met de kilo’s. Verhalen over de liefde voor eten en over zoete troost worden afgewisseld met verhalen over honderd mislukte diëten en nog meer mislukte tips. En helaas voor een vrouw die wil afvallen, is Sara’s hobby niet sporten, maar taart bakken.

Patissier Francis van Arkel zorgde voor de heerlijke taartrecepten in dit boek. De recepten zijn zorgvuldig afgestemd op de ontroerende en grappige momenten die Sara omschrijft en die om taart vragen. Taart bij blijdschap en verdriet, om te vieren en te troosten. Een koffie-pepertaartje bij een verhaal over een vriendin met een burn-out en het perfecte chocolade-taartje tegen liefdesverdriet. Een heerlijk én eerlijk boek over gewicht, mooie en komische momenten aan de keukentafel en met recepten voor taarten die variëren van 40 tot 400 kilocalorieën per punt.

Mijn mening over het boek
Om even met de recepten te beginnen. Die zien er werkelijk heerlijk uit. Zelf heb ik ze niet geprobeerd (en ook niet de ambitie om zelf aan het bakken te gaan), maar de red velvet cupcake, banoffee cheesecake en de ‘pleur maar neer’-pavlova zou ik best lusten (en de rest eerlijk gezegd ook wel). Bij ieder recept staat, aan de hand van icoontjes met dikke vrouwtjes, aangegeven hoe calorierijk ze zijn. Hoe meer dikke vrouwtjes, hoe meer calorieën. Grappig detail met een dikke (pun intented) knipoog.

En dat sluit prima aan bij de verhalen van Sara Kroos, die je naast de recepten in het boek vindt. Kroos vertelt op hilarische en vooral openhartige wijze over haar eigen strubbelingen met diëten, haar gewicht en deelt en passant ook een hoop persoonlijke verhalen. Herkenbaar voor iedereen die zichzelf wel eens te dik vindt (of dat nou echt zo is of niet). De meeste mensen zullen nou eenmaal soms wat zwaarder zijn, soms wat lichter. Als je dat accepteert dan is het al een stuk fijner en kun je gewoon zo nu en dan, zonder schuldgevoel, van een flink stuk taart genieten. Dat is ook de nuchtere boodschap van het boek.

Naast recepten en verhalen staat het boek ook vol met fantastische foto’s. Natuurlijk van al die overheerlijke taarten, echt, zie maar eens niet te gaan watertanden! Maar ook de foto’s van Sara zijn geweldig. Ik moest vooral enorm lachen om de foto waarop Sara tamelijk wanhopig voor een oven ligt, waar een (gok ik) ingezakte soufflé in staat.

Het enige dat ik niet begrijp is dat idioot dikke kartonnen omslag (een halve centimeter dik). Dat maakt het een beetje een lomp en onhandig boek. Maar goed, dat is echt een miniscuul detail.

De komende feestdagen is Als ik het niet kan, kun jij het ook een uitstekende cadeautip voor iedereen die van bakken houdt of die wel een nuchter boek over afvallen kan gebruiken. Dus zet hem op je verlanglijstje of sla hem vast in voor die thuisbakker of tobbende afvaller in je omgeving. Gegarandeerd smullen geblazen!

Titel: Als ik het niet kan, kun jij het ook
Auteur: Sara Kroos en Francis Van Arkel
Uitgeverij: Image Books
ISBN: 9789461446596
MirandaLeest zegt: Dit boek is smullen geblazen. Niet alleen vanwege de overheerlijke taarten, maar vooral om de hilarische en openhartige verhalen van Sara Kroos over de strubbelingen met haar gewicht en haar (inmiddels) nuchtere kijk op afvallen.

Nieuwsgierig geworden? Het boek is binnenkort weer leverbaar, maar je kunt het nu vast bestellen bij bol.com via onderstaande link. Cadeautip!