Recensie: Johnny Cash, de biografie – Robert Hilburn

De Engelse versie van deze biografie kocht ik al een poosje terug. Met het verschijnen van de Nederlandse vertaling, begin september, leekt het mij een uitgelezen moment om er eindelijk in te beginnen.

‘Elke man is een watje vergeleken met Johnny Cash.’
Bono

Johnny Cash, de biografie - Robert HilburnIn de veelgeprezen, definitieve biografie van Johnny Cash vertelt Robert Hilburn het onverbloemde verhaal van een van de grootste sterren van de rock-’n-roll. Zijn veelbewogen carrière startte bij Sun Records, het label van Elvis Presley en Jerry Lee Lewis. In 2003 verscheen het laatste muzikale hoogtepunt van de dan 71-jarige Cash: de dappere, ontroerende video ‘Hurt’.

Robert Hilburn is zijn hele leven muziekcriticus voor Los Angeles Times geweest. Hij was als enige journalist aanwezig bij het legendarische concert van Cash in Folsom Prison in 1968. Hilburn heeft Cash en zijn vrouw June Carter nog enkele maanden voor hun dood gesproken. Met een goudmijn aan niet eerder gepubliceerd materiaal uit de persoonlijke kring rond Cash schilderde hij een indrukwekkend en diep menselijk portret van de countryzanger.

Johnny Cash is een kolos in de countrymuziek, een elementaire invloed in de rockmuziek en een icoon van de Amerikaanse cultuur. Hilburns biografie toont de fenomenale hoogten en de ijzingwekkende diepten van het leven van deze gelovige man met een beklemmende verslaving; een man die zijn hele leven vooral streefde naar het opvrolijken van zijn publiek door middel van zijn muziek.

Johnny Cash: The Life - Robert Hilburn biografie recensieMijn mening over het boek
Dit is zoals een goede muziekbiografie wat mij betreft hoort te zijn! Een prachtig portret van de man achter de artiest, niet alleen de highlights, maar ook zeker de dieptepunten. Want Cash had een veelbewogen leven achter de rug toen hij in 2003, op 71-jarige leeftijd, de laatste adem uitblies. Liefdesperikelen, een hardnekkige drugsverslaving, een moeizame relatie met zijn vader, de verwerking van de dood van zijn broertje Jack, grote successen, het zwarte gat wanneer de platenverkopen een aantal jaar flink tegenvallen, een religieuze periode en de comeback die niemand meer had verwacht. Heel begrijpelijk dat het levensverhaal van Cash al eens werd verfilmd voor Walk the Line (met een voortreffelijke Joaquin Phoenix als Johnny Cash en Reese Witherspoon als June Carter Cash, een aanrader).

Maar er is ook vooral veel aandacht voor de muziek. Want dat is toch het allerbelangrijkste dat Cash heeft achtergelaten. Mooie verhalen over het ontstaan van veel van de nummers die we allemaal kennen. Waardoor je tijdens het lezen constant in gedachten een soundtrack op de achtergrond hoort en de nummers nog meer gaan leven. Vooral de beginperiode is zo levensecht beschreven dat je echt de spanning voelt van of het allemaal wel gaat lukken (terwijl je natuurlijk weet dat het helemaal goed is gekomen met de carriére van Johnny Cash). De laatste periode uit het leven van Johnny Cash is eveneens met zoveel mededogen geschreven, het proces van het ouder worden, de gebreken die daarbij komen kijken en het verlies van June worden op intense wijze beschreven en zijn uitermate ontroerend.

Nergens wordt het boek van Robert Hilburn echter te sentimenteel. Het is duidelijk dat hij veel respect had voor Johnny Cash en met deze biografie schetst hij een mooi uitgebalanceerd portret van Cash. Een ware aanrader voor iedere muziekliefhebber.

Titel: Johnny Cash. The Life (in het Nederlands: Johnny Cash. De biografie)
Auteur: Robert Hilburn
Vertaling: Vera Sykora, Conny Sykora