Recensie: Wij – David Nicholls

Een van de meest onderschatte tv-series ooit is volgens mij wel Cold Feet. Een Britse serie uit de jaren negentig, over zes vrienden. Dramatisch en tegelijkertijd enorm geestig. Mocht je de serie nog nooit gezien hebben, zoek ‘m eens op, echt de moeite waard, al was het maar voor de fantastische James Nesbitt als Adam.

David Nicholls was een van de schrijvers voor deze serie. Al eerder maakte hij op mij indruk met het boek De eerste dag en onlangs verscheen Wij. Van uitgeefster Maaike LeNoble van Uitgeverij Meulenhoff ontving ik een vooruitexemplaar (lang leve Twitter).

Wij - David NichollsWat de uitgeverij zegt
Douglas Peterson wordt midden in de nacht door zijn vrouw Connie gewekt met het bericht dat ze hem wil verlaten. Hun zoon Albie gaat na de zomer het huis uit om te studeren en zij vindt dat het de hoogste tijd is om te scheiden, nu hun ouderlijke taak erop zit.

Douglas houdt van zijn vrouw en het vooruitzicht van een leven alleen jaagt hem angst aan. Maar hij heeft nog een kans. Er staat nog een familievakantie gepland, een Europese rondreis langs steden als Parijs, Barcelona en Amsterdam. Hij besluit dat dit de trip van hun leven moet worden: de vakantie die hen weer nader tot elkaar zal brengen, waarin hij het respect van zijn zoon en de liefde van zijn vrouw terugwint. De hotels zijn geboekt, de tickets gekocht, de route uitgestippeld. Wat kan er nu in hemelsnaam nog misgaan?

Wij is zowel groots als intiem, zowel grappig als hartverscheurend. Het is een liefdesverhaal en een onvergetelijke road trip in één, met alle hilarische situaties, genoegens en uitdagingen van een grote reis – letterlijk en figuurlijk.

Wat MirandaLeest zegt
Douglas Petersen is een wetenschapper van middelbare leeftijd. Hij is een tikje neurotisch en heeft moeite zijn gevoelens te uiten. Zijn vrouw Connie en tienerzoon Albie zijn het tegenovergestelde. Als Connie Douglas op een nacht wakker maakt en aankondigt dat ze hem wil verlaten zodra zoon Albie naar de universiteit gaat besluit Douglas dat hij er alles aan gaat doen om dat te voorkomen. De geplande trip door Europa met het gezin grijpt hij aan om orde op te zaken te stellen en Connie van gedachten te laten veranderen. Maar, dat loopt natuurlijk niet helemaal zoals Douglas had verwacht.

Het boek wisselt tussen de huidige tijd en het begin van de romance tussen Connie en Douglas. Je krijgt de hele geschiedenis van hun relatie, met alle ups en downs, dus goed mee en ook de verschillen in karakter worden al snel duidelijk. Maar vooral wordt duidelijk hoeveel Douglas van Connie houdt. Geen wonder dan ook dat je tijdens het lezen steeds meer aan Douglas’ kant komt te staan en hoopt dat hij, ondanks zijn flaters, het tij weet te keren.

Hoewel de dreigende scheiding het hele boek boven Douglas’ hoofd hangt valt er ook genoeg te lachen. Voornamelijk vanwege de heerlijke droge Engelse humor, die mij met name in het eerste deel regelmatig hardop deed lachen. Herhaaldelijk heb ik een stuk meermaals gelezen omdat ik het zo enorm geestig vond. Dat begint eigenlijk al op de eerste pagina.

Afgelopen zomer, kort voordat mijn zoon voor zijn studie het huis uit zou gaan, maakte mijn vrouw me midden in de nacht wakker.
In eerste instantie dacht ik dat ze me heen en weer schudde vanwege inbrekers. Sinds onze verhuizing naar het platteland had mijn vrouw de neiging ontwikkeld om bij elk geknars, gekerm en geritsel wakker te schrikken. Dan probeerde ik haar gerust te stellen. Het zijn de radiatoren, zei ik dan, het zijn de balken die krimpen of uitzetten, het zijn vossen. Tuurlijk, vossen die de laptop meenemen, zei zij dan, vossen die de autosleutels jatten, en dan lagen we nog even met gespitste oren te wachten. Er was altijd nog de ‘paniekknop’ naast ons bed, maar ik kom me niet voorstellen dat ik daar ooit op zo drukken voor het geval het alarm iemand stoorde – een inbreker, bijvoorbeeld.

Dat geeft gelijk een goed beeld van hoofdpersoon Douglas (niet echt een held) en de zelfspot en Engelse humor die het boek, voor mij, zo enorm de moeite waard maakt.

Het moet raar lopen wil Wij aan het eind van het jaar niet enorm hoog scoren op mijn lijstje met favoriete boeken van 2015.

Titel: Wij