| | |

Recensie: Donderweg – Jaap Boots

Sterke verhalen over muziek. Ik hou ervan. Of het nou gaat om biografieën van (of over) artiesten of andere mooie muziekverhalen. Mij doe je er er altijd een plezier mee. Als in zo’n bundel dan ook Bruce Springsteen als grote broer en inspiratiebron volop aanwezig is dan kan er weinig meer misgaan.

Wat de uitgever zegt
Donderweg - Jaap BootsJaap Boots ontmoette als VPRO-dj meer dan duizend popmuzikanten. Nick Cave, Tom Waits, Iggy Pop, Herman Brood, Willy DeVille en Frank Black van de Pixies -Boots zag za allemaal passeren in zijn bijna vijfentwintigjarige carrière. Fantastisch in vorm of aan het eind van hun Latijn, nuchter of stoned, sympathiek of arrogant, knettergek dan wel lucide. En in hun muziek en levens zag hij zichzelf weerspiegeld.

In Donderweg blikt Boots terug op de wilde jaren bij de radio. In sprankelende stijl vertelt hij over zijn belevenissen als dj, worstelend met ruige rockers, rare luisteraars en hogere Hilversumse machten. Beurtelings hilarisch, hectisch en ontroerend. Dit boek is niet alleen het verhaal van de wording van een dj, maar ook een ode aan de radio en de popmuziek.

Wat MirandaLeest zegt
Bruce Springsteen speelt een grote rol in dit boek van Jaap Boots. Bruce is de grote broer die op belangrijke momenten in het leven van Boots (muzikaal) achter hem staat, troost biedt, gevoelens verwoordt. Ook al schaam je je misschien soms voor die grote broer als hij iets genants doet (lees: muziek maakt die je niet blieft). Het blijft toch je grote broer.

En dat is ook precies het mooie aan Donderweg. Het gaat niet eens zozeer om de muzikanten die besproken worden, smaken verschillen nou eenmaal, maar vooral om de liefde voor muziek. Waar Bruce de grote broer van Jaap Boots is, is dat voor jou misschien iemand anders, maar de impact die muziek kan hebben, die kent bijna iedereen wel. Herinneringen die bij een bepaalde periode en bepaalde muziek horen. De eerste noten van Thunder Road van Springsteen horen en jezelf weer als tiener zien, smachtend naar het “echte” leven, zoals in het geval van Jaap Boots.

Muziek kan je troosten, oppeppen, je kunt erin zwelgen of gewoon lekker op losgaan. En dat gevoel zet Boots prima neer in Donderweg. Het is beetje of je in de kroeg in gesprek raakt met een gast die graag en met veel smaak vertelt over zijn leven, aan de hand van de muziek. Over de tijd dat er nog fatsoenlijke muziek werd gemaakt, dat radio nog de plek was voor onbekend talent. De goede oude tijd, zeg maar, Glory Days, misschien wel. Dat alles vroeger beter was schemert wel een beetje door, maar wordt nooit zeurderig, want daarvoor zijn de verhalen gewoon te interessant om te lezen.

Dus of je nou wel of niet houdt van Herman Brood, Slayer, Nick Cave, Willy DeVille of Bruce Springsteen (om maar een paar van de artiesten te noemen die in het boek voorkomen), Donderweg is heerlijk leesvoer voor iedere muziekliefhebber.

Donderweg is trouwens niet alleen een boek, maar ook een reizende voorstelling. Jaap Boots treedt op verschillende podia op met zijn verhalen en muziek. Ik zag hem zelf op Crossing Border en dat was genieten. Mocht hij nog bij je in de buurt komen en je houdt van goede muziekverhalen, ga dan zeker kijken, hier vind je de data.

Titel: Donderweg
Auteur: Jaap Boots
Uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 9789026326202
MirandaLeest zegt: Verzameling fijne muziekverhalen waar de liefde voor muziek in doorsijpelt. Cadeautip voor muzieknerds. Ook live op diverse podia in Nederland te bewonderen.

Gelijk lezen of cadeau geven? Bestel via onderstaande link op bol.com. MirandaLeest ontvangt dan een kleine commissie.
[bol_product_links block_id=”bol__selected-products” products=”9200000030212922″ name=”blog” sub_id=”donderweg” link_color=”F3A703″ subtitle_color=”333333″ pricetype_color=”333333″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”05BFB0″ background_color=”FFFFFF” border_color=”AAAAAA” width=”640″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”0″ admin_preview=”1″]

Vergelijkbare berichten