|

Recensie: Het kleine leven van Norbert Jones – Marloes Kemming

Ik las dit boek uit de dag nadat ik Kom hier dat ik u kus van Griet op de Beeck uitlas. Daarover zei ik al dat ik er erg van moest zuchten, zo mooi vond ik het. Een traantje heb ik ook wel weggepinkt. Misschien dat ik daardoor al een beetje in een emotionele bui raakte, maar bij Het kleine leven van Norbert Jones van Marloes Kemming hield ik het helemaal niet meer droog. Wat een prachtig en ontroerend boek.

Waar kwam dat dan door? Het kleine leven van Norbert Jones is het verhaal van Norbert. Over spijt. Eenzaamheid. En het onvermogen om emoties te tonen. Norbert verzamelt zijn hele leven al alles wat los en vast zit. Hij is 77 en na een bezoekje aan de dokter hoort hij dat hij niet lang meer te leven heeft. Hij besluit zijn verzameling te verkopen. Maar niet zomaar aan de eerste de beste, nee, iemand mag alleen iets bij hem kopen als ze een goed verhaal hebben. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er ten grondslag ligt aan Norberts enorme verzamelwoede. Ik wil niet te veel van het verhaal weggeven, maar dit was wel het punt in het verhaal dat ik Norbert definitief in mijn hart sloot.

Het boek is geschreven in een heerlijk vlot no-nonsens taalgebruik met bovendien de nodige humor. Een combinatie waar ik erg van hou. Maar het allerbelangrijkste is het personage van Norbert, dat zo ontzettende mooi beschreven is dat je wel van hem moet gaan houden. Ik was dus zwaar onder de indruk van Het kleine leven van Norbert Jones en vind het een absolute aanrader.

recensie Het kleine leven van Norbert Jones - Marloes Kemming MirandaLeest boekenblogOver Het kleine leven van Norbert Jones van Marloes Kemming
De zevenenzeventigjarige Norbert Jones is gelukkig getrouwd, heeft een ambitieuze dochter en geniet al jaren van zijn pensioen. Hij stort zich fanatiek op zijn favoriete bezigheid: verzamelen. Ruim negentienduizend voorwerpen hebben een plekje gekregen in zijn garage. Maar dan slaat het noodlot toe en wordt Norbert gedwongen zich de vraag te stellen: wat te doen met zijn unieke collectie?

Details Het kleine leven van Norbert Jones van Marloes Kemming
Titel: Het kleine leven van Norbert Jones
Auteur: Marloes Kemming