Recensie en winactie: UP – Myrthe van der Meer

Het thema van de boekenweek is waanzin: te gek voor woorden. Het ideale moment dus om een psychiatrische roman (zoals Van der Meer ze zelf noemt) te lezen. Van PAAZ van Myrthe Van der Meer was ik al danig onder de indruk (ik las het boek vorig jaar, maar het verscheen al in 2012), dus naar opvolger UP was ik ook erg nieuwsgierig. Gelukkig ontving ik van uitgeverij House of Books een recensie-exemplaar, nog enorm bedankt daarvoor.

Recensie Up van Myrthe Van der MeerEmma is jong, getalenteerd, bevlogen en ze heeft levenslang… de levenslange diagnose manisch depressief. Als Emma vol goede moed naar het laatste gesprek met haar psychiater gaat, gebeuren er een aantal dingen die ze niet helemaal had voorzien; haar psychiater is verdwenen, de vervanger weet niets van een eindgesprek en voor het einde van de dag is ze opgenomen op de paaz. Alweer.
Terwijl Emma op zoek gaat naar een verklaring, raakt ze langzaam maar zeker verstrikt in de wonderlijke wereld van pillen, psychiaters en patiënten. Hoeveel last mag je als psychiatrisch patiënt je omgeving bezorgen? Waar loopt de grens tussen problemen bespreken en anderen ermee chanteren?

Mijn mening over het boek
UP is net als voorganger PAAZ weer zo’n boek waar je na het lezen even van moet bijkomen. Want het is behoorlijk heftig. Juist omdat Myrthe Van der Meer op een zeer nuchtere en vaak ook grappige manier schrijft over zo’n beladen onderwerp komt het op momenten keihard binnen. Of, zoals Van der Meer zelf schrijft: “een depressie is niet alleen maar leuk”.

UP begint met een bezoek van hoofdpersoon Emma aan haar psychiater. Het gaat eigenlijk heel goed met haar. Uitermate goed. Beter dan ooit. Maar ze heeft wel pillen opgespaard en gaat die allemaal slikken om er een eind aan te maken. Logisch toch? Althans, voor Emma. Haar psychiater (een invaller, want haar eigen psychiater is er niet) denkt daar toch anders over en dus wordt Emma opnieuw opgenomen. En moet ze een nieuwe diagnose leren accepteren en een manier zoeken om deze te delen met haar naasten. Dat valt niet mee. Niet alleen vanwege de vooroordelen die anderen hebben over mensen met een psychiatrische aandoening, maar vooral ook vanwege de vraag in hoeverre je anderen mag belasten met jouw problemen.

Van der Meer laat met UP een duidelijk beeld zien van het reilen en zeilen op een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis, de rol van het personeel, de verschillende types patiënten die er zitten en hun onderlinge verhoudingen. Maar vooral ook dat het stigma dat vaak nog gepaard gaat met een psychiatrische aandoening niet nodig zou moeten zijn, want het kan werkelijk iedereen overkomen. En wanneer iemand een arm breekt is het volstrekt normaal om het daar over te hebben, maar het bespreken van een psychiatrische aandoening is toch vaak nog taboe.

Al met al in ieder geval weer een zeer indrukwekkend boek dat door de heldere schrijfstijl en vaak ook zeer grappige beschrijvingen keihard aankomt.

Tip: Myrthe Van der Meer was een poosje terug bij Theo Maassen te gast in 24 uur met… Ook erg indrukwekkend. Je kunt de uitzending van 24 uur met… Myrthe Van der Meer terugkijken via uitzending gemist.

Winactie: Maak kans op een waanzinnige UP-goodiebag
Winactie UP-goodiebagOok zo benieuwd naar UP of de voorganger PAAZ? Dan heb je mazzel. Want ik mag van uitgeverij House of Books een waanzinnig leuke UP-goodiebag weggeven. Met daarin in een exemplaar van UP, een exemplaar van PAAZ, een UP-puzzel en een UP-ballon. Hoe doe je mee? Heel eenvoudig. Laat hieronder een reactie achter waarin je vertelt waarom je graag kans maakt op deze goodiebag. Vergeet niet je mailadres in te vullen (wordt niet getoond op de site) en wie weet ben jij wel de gelukkige winnaar. Meedoen kan t/m 18 maart 2015 en met een geldig postadres in Nederland.

Titel: UP
Auteur: Myrthe Van der Meer
Uitgeverij: House of Books
ISBN: 9789044347203
MirandaLeest zegt: Laat je niet op het verkeerde been zetten door de luchtige toon van het boek. De omschrijvingen van het leven op een psychiatrische afdeling komen keihard binnen.

Deze winactie is afgelopen, reageren is niet meer mogelijk.

Gelijk dit boek aanschaffen? Dat kan natuurlijk ook. Via onderstaande link kun je het boek (en de andere boeken van Myrthe Van der Meer) direct aanschaffen bij Bol.com. MirandaLeest ontvangt dan een kleine commissie. Bestel je voor 15 maart dan krijg je natuurlijk ook bij Bol.com het boekenweekgeschenk cadeau (zolang de voorraad strekt).

Bestel UP van Myrthe van der Meer
Bestel PAAZ van Myrthe van der Meer