| |

Recensie: Roald Dahl woordenboek

Roald Dahl Day 2016

Fijne Roald Dahl-dag! Op de dag dat hij 100 jaar zou zijn geworden kon ik het dan ook niet laten om wat aandacht aan deze fantastische schrijver te besteden. Dit jubileum wordt over ter wereld uitbundig gevierd met allerlei heruitgaven, festiviteiten (vooral in Engeland, zie hiervoor ook de officiële Roald Dahl site) en natuurlijk ook met de verfilming van The BFG (De GVR).  Ook ik ben opgegroeid met de boeken van Roald Dahl. De GVR blijft mijn favoriet, maar ook De heksen vond ik geweldig. En zoals bijna alle boekenwurmen was ik helemaal weg van Matilda. En hoewel Dahl vooral bekend is van zijn kinderboeken (met de geweldige illustraties van Quentin Blake) wil ik toch ook nog even zijn boeken voor volwassenen noemen. Deze verhalen zijn vaak redelijk sinister en zitten vol zwarte humor. Ik vindt ze minstens net zo goed, misschien nog wel beter, dan zijn kinderboeken.

Recensie Roald Dahl woordenboek

Maar vandaag is het tijd voor een hele bijzondere uitgave. Het Roald Dahl woordenboek. Uitgegeven door woordenboekuitgever Van Dale. Want Dahl was vreselijk creatief met taal in zijn kinderboeken. Hij verzon allerlei woorden en door woorden door elkaar te husselen kwam hij met grappige uitdrukkingen. Denk maar eens aan snoskommers, fropskottel, flitspoppen, mensbaksels, marmormel, gruwlelijk en vervelijk. Toen ik de boeken als kind las vond ik deze woorden vooral heel grappig, maar nu begrijp ik eigenlijk pas hoe inventief en fantasierijk de schrijfstijl van Dahl was.

Recensie Roald Dahl woordenboek

In het Roald Dahl woordenboek, samengesteld door Susan Rennie en voor het Nederlands bewerkt door Heidi Aalbrecht en Pyter Wagenaar, komen al deze woorden uitgebreid aan bod. De betekenis wordt uitgelegd, maar verder wordt ook op een zeer begrijpelijke manier verteld hoe Dahl deze woorden bedacht en hoe je zelf creatief kunt zijn met taal en nieuwe woorden kunt bedenken. Naast de zelfbedachte woorden van Dahl staan er in dit woordenboek ook termen uitgelegd die voor jonge lezers misschien nog een beetje moeilijk zijn. En door middel van opdrachtjes wordt je gestimuleerd om zelf met taal aan de slag te gaan.

En waar een woordenboek doorgaans vooral functioneel is en qua opmaak een beetje saai, is dat bij dit woordenboek een heel ander verhaal. Ieder woord in het woordenboek is voorzien van een voorbeeldzin uit één van de boeken van Roald Dahl. Handig, want zo wordt de betekenis nog duidelijker. Maar vooral erg leuk, want het plezier, de humor en inventiviteit van Dahls taalgebruik worden er nog eens extra door benadrukt.

Recensie Roald Dahl woordenboek

Van alleen door het boek heel bladeren wordt je trouwens ook al ontzettend vrolijk. Want de overbekende illustraties van Quentin Blake komen bijna op iedere pagina voor. En deze tekeningen zijn minstens net zo geliefd en bekend als de verhalen zelf. Verder staan er in dit woordenboek ook gewoon nog een hoop kleine grapjes, zo is het woord ondersteboven ook ondersteboven afgedrukt, worden de fantasiewoorden van Dahl ook weer gebruikt om je ergens op te wijzen (Laat je niet miskwakkelen bijvoorbeeld). Enorm leuk gedaan en nog een genot om door te bladeren.

Kortom. Helemaal toffisch en fantastelijk om met de GVR te spreken, een ware must voor Roald Dahl liefhebbers. Grappig, een vrolijke opmaak en je steekt er bovendien ook nog wat van op. Absoluut een boek om steeds weer opnieuw dingen in te ontdekken. Want zoals Roald Dahl zelf zegt in het nawoord:

De grootste geheimen zijn altijd verstopt op de meest onwaarschijnlijke plaatsen

Hieronder een kleine preview van het woordenboek. Daar word je toch gelijk helemaal blij van?

Wat is jullie favoriete Roald Dahl boek?

Boeken over (het werk van) Roald Dahl bestellen

Via bovenstaande links kun je de genoemde boeken/artikelen direct bestellen bij Bol.com. MirandaLeest ontvangt dan een kleine commissie. Dus heel erg bedankt als je via deze link bestelt. Maar uiteraard vind je de genoemde boeken/artikelen ook bij je lokale boekhandel/winkel.

Vergelijkbare berichten