Recensie: In the Pines – Erik Kriek

Graphic novels (of stripboeken) lees ik eigenlijk zelden, voor mij geldt toch meestal, hoe meer tekst, hoe beter. Maar, na het lezen van een recensie in de Volkskrant over In the Pines van Erik Kriek was mijn interesse gewekt. Want dit is een combinatie van muziek, prachtige illustraties en tekst. En dat is wel aan mij besteed.

Recensie In the Pines - Erik KriekKijk nou alleen maar eens even naar die cover. Wat mij betreft al reden genoeg om In the Pines aan te schaffen. Sowieso is de uitvoering van het boek prachtig, een lekker groot stripalbum formaat, maar wel hardcover en binnenin mooi, stevig, mat papier (dat bovendien heerlijk naar inkt ruikt, ook belangrijk!).

Dat omslag zet trouwens ook precies de toon van het boek. Een beetje duister, grimmig en onheilspellend. Dat roept al direct de sfeer op die bij past bij de murder ballads die centraal staan in het boek. Murder ballads zijn duistere, rauwe, emotionele en vaak waargebeurde verhalen op muziek, die uitgegroeid zijn tot ware klassiekers in onder andere de blues- en countrymuziek. Geschreven en opgenomen door grootheden als Johnny Cash, Nick Cave, Steve Earle, Bob Dylan en Nirvana. En zelfs het nummer Stan van Eminem zou beschouwd kunnen worden als murder ballad.

Recensie In the Pines - Erik Kriek

Voorbeeld uit het verhaal Taneytown. © Erik Kriek

Vijf van deze klassieke murder ballads zijn door illustrator Erik Kriek bewerkt tot beeldverhaal. De verhalen van Kriek lopen niet altijd helemaal gelijk aan het verhaal uit het lied, hij heeft er zijn eigen twists en wendingen aan gegeven. En dat levert stuk voor stuk mooie verhalen op. Vooral de wending die Where the Wild Roses Grow, bekend van Nick Cave en Kylie Minogue (in dit boek heet het verhaal Waar de wilde rozen groeien), nam, vond ik mooi gevonden en heeft duidelijk een andere insteek dan het oorspronkelijke nummer. Al kan het ook zijn dat ik vooral het verhaal uit de videoclip in mijn hoofd heb, in het boek gaat het dus een hele verrassende andere kant op.

Elk verhaal is uitgevoerd in zwart/wit met één enkele steunkleur. Op die manier zijn de verschillende verhalen makkelijk te onderscheiden, maar blijft de duistere sfeer van de verhalen onmiskenbaar. De tekeningen zijn sober en tegelijkertijd heel gedetailleerd, er staan namelijk weinig overbodige zaken op, maar wat er getekend is, is mooi uitgewerkt. De stijl van tekenen benadrukt nog eens de macabare en ijzingwekkende sfeer van de murder ballads zelf. Een prima match.

Recensie In the Pines - Erik Kriek

De binnenkant van het omslag met de cd die bij het boek geleverd wordt met daarop de murder ballads uitgevoerd door de Bluegrass Boogiemen. © Erik Kriek

Naast de verhalen en tekeningen van Erik Kriek bevat dit boek ook nog een stuk van muziekjournalist Jan Donkers. Hij vertelt hierin wat meer over murder ballads in het algemeen en over de vijf murder ballads uit het boek. Zeker boeiend, ik had best nog wat meer willen lezen over het fenomeen murder ballads, de geschiedenis ervan en meer over de waargebeurde verhalen. Dat is ook zeker de kracht van In the Pines, het maakt je absoluut nieuwsgierig naar meer verhalen.

Ook bevat het boek nog een cd, met daarop alle nummers uit het boek en een bonusnummer, uitgevoerd door de band The Bluegrass Boogiemen featuring Erik Kriek. The Bluegrass Boogiemen zag ik al meerdere keren in het theater en ik hou erg van hun muziekstijl (dat is dus bluegrass, voor wie dat nog niet had geraden), dus die cd is ook genieten geblazen. Wel vond ik de verhalen in het boek qua sfeer een stuk grimmiger en onheilspellender dan de uitvoeringen van deze nummers op de cd, daarnaast is de Engelse uitspraak ook niet altijd je van het, maar goed, dat doet niets af aan het feit dat het een hele fijne extra is om de muziek erbij te hebben.

Al met al een prachtige uitgave. Een mooi cadeau voor iedere muziekliefhebber die van een goed verhaal houdt.

Over In the Pines van Erik Kriek

Recensie In the Pines - Erik KriekIn the Pines is een verzameling van vijf beeldverhalen die gebaseerd zijn op murder ballads: traditionele songs die reppen over een, al dan niet waargebeurde, dramatische moord. Het zijn rauwe verhalen waarin onbeantwoorde liefdes, crimes passionels, woede, jaloezie en hebzucht een grote rol spelen. De muziek is diep geworteld in de Amerikaanse traditie en nog altijd worden nieuwe murder ballads geschreven door o.a. Dolly Parton, Bob Dylan, Steve Earle en Nick Cave.

Erik Kriek koestert al jaren een grote liefde voor deze muziek en koos voor In the Pines een vijftal favoriete songs. Deze gebruikte hij als uitgangspunt voor zijn eigenzinnige beeldverhalen. De songteksten van Nick Cave, Johnny Cash, Gillian Welch en Steve Earle vormden de inspiratie voor vijf grimmige verhalen over liefde, verraad, het leven en – uiteraard – de dood. De tekeningen ademen de sfeer van het Amerikaanse platteland van begin vorige eeuw. In de uitgestrekte naaldbossen gebeuren zaken die het daglicht soms maar moeilijk kunnen verdragen…

Details In the Pines van Erik Kriek
Titel: In the Pines. 5 Murder ballads
Auteur/illustraties: Erik Kriek
Uitgeverij: Scratchbooks
ISBN: 9789492117397
MirandaLeest zegt: Alleen vanwege de cover al de moeite waard. Maar sowieso een aanrader voor muziekliefhebbers die van een mooi verhaal houden.

Met dank aan uitgeverij Scratchbooks voor het toesturen van een pdf van het binnenwerk (ik kocht het boek daarna zelf alsnog, want was al erg onder de indruk en door het zien van het binnenwerk helemaal overtuigd dat ik een exemplaar wilde hebben).

Ook benieuwd geworden naar In the Pines? Via onderstaande link kun je het boek direct bestellen bij Bol.com.