|

Recensie: Het meesterwerk – Geir Tangen

Recensie Het meesterwerk - Geir TangenJournalist Viljar Ravn Gudmundsson heeft een paar jaar geleden een grote zaak aan het licht gebracht. Maar door een enorme blunder is zijn carriere daarna in het slop geraakt. Als een moordenaar hem uitkiest om een volgend slachtoffer aan te kondigen doet hij dit in eerste instantie af als onzin. Maar als de moord exact zo plaatsvindt dan raakt hij betrokken in het onderzoek naar de moordenaar. Samen met inspecteur Lotte Skeivoll wordt hij meegesleept in deze zaak. En dat heeft voor beiden ingrijpende gevolgen.

Mijn mening over Het meestwerk van Geir Tangen

Duidelijk is dat schrijver Geir Tangen zich bij Het meesterwerk heeft laten inspireren door andere Scandinavische, en dan met name Noorse, schrijvers. Dat laat hij niet alleen merken door er regelmatig rechtstreeks naar te verwijzen, maar ook door de sfeer op te roepen die zo vaak terugkomt in Scandinavische thrillers. Wat norse personages, een ietwat duistere sfeer en veel gebruik makend van het landschap om die sfeer te versterken. Hoewel dit zeker zorgt voor een hoop herkenning vond ik het af en toe net iets te gemaakt aandoen. Alsof de schrijver niet op eigen kracht durfde te vertrouwen. En die kracht is zeker aanwezig.

Want alle elementen voor een prima thriller zijn er in Het meesterwerk; interessante personages, een spannende verhaallijn en een verrassende ontknoping. Vaak reden genoeg om zo’n boek in één ruk uit te willen lezen. Toch lukte me dat niet. Die afzonderlijke elementen werden voor mij te weinig één geheel, waardoor ik nooit helemaal lekker in het verhaal kwam. De ontknoping, die ik zeker niet had zien aankomen was er voor mij bovendien eentje van het soort waar ik nou juist echt een hekel aan heb (in het kader van spoiler alerts kan ik hier verder niet echt op ingaan). Maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak, waarschijnlijk zijn er heel veel mensen die het juist fantastisch vinden.

Al met al zeker een prima thriller, maar Geir Tangen heeft mij niet direct weten te overtuigen. En qua Scandinavische thrillers hou ik het toch liever bij Lars Kepler, Henning Mankell, Stieg Larsson, Håkan Nesser of Camilla Läckberg. Maar mocht je van Scandinavische thrillers houden (en misschien juist weer niet van de auteurs die ik net noemde), dan zou ik Het meesterwerk van Geir Tangen zeker eens een kans geven.

Benieuwd naar Het meestwerk van Geir Tangen? Via onderstaande links kun je het boek bestellen bij Bol.com (en ontvangt MirandaLeest een kleine commissie)

Vergelijkbare berichten