Recensie: Flexdenken – Astrid Willems

Flexdenken - Astrid WilemsVolgens het boek Flexdenken van Astrid Willems val ik in de categorie ‘zoekers’, dat wil zeggen, mensen die creatiever en ontwerpgerichter in het leven willen staan. Ze hechten aan zekerheid, hebben bijvoorbeeld een vaste baan, maar denken vaak “ik zou toch ook wel heel graag […] maarrrr. En bij dat “maarrrr” kan flexdenken helpen. Dat is precies de reden dat dit boek me direct aansprak. Inmiddels al 15 jaar werkzaam als contentmanager, bovendien in een bedrijf dat de nodige veranderingen doorvoert (in een markt die krimpt) merk ik dat ik soms een beetje moeite heb met al die veranderingen en beslissingen die worden genomen en dat me dat veel energie kost. Zonde van de tijd en ik heb alleen mezelf ermee. Dus precies de juiste timing voor een beetje flexdenken.

Voor wie is het boek interessant?
Of je nou, net als ik, een ‘zoeker’ bent, of juist een ‘dwarrel’ (mensen die wat meer focus zoeken) of een ‘stuurder’ (mensen die richting willen geven aan flexibilisering), of je helemaal niets aantrekt van die categorieën (ze komen ook maar even kort voor in het boek, dus laat je daar zeker niet door afschrikken, ik als ‘zoeker’ hou natuurlijk juist erg van structuur en etiketjes ;-)), Flexdenken is eigenlijk voor iedereen die eens een frisse kijk wil hebben op zijn of haar eigen leven. Want in de huidige maatschappij, waar steeds meer van iedereen wordt gevraagd (zowel op het werk als privé) kan het voor iedereen zinvol zijn om eens even stil te staan bij je eigen denkpatronen. De ondertitel van het boek is ook niet voor niets: Overleven in een gegarandeerd onzekere wereld.

Flexdenken - Astrid WillemsDe opmaak van het boek sprak me direct aan. Het boek oogt heel fris en speels. Geen ellenlange teksten, maar korte paragrafen, die bovendien worden afgewisseld met grappige tekeningen, leuke opdrachtjes en oefeningen en, in de kantlijn, nuttige extra informatie. Daardoor is het boek prettig leesbaar en voelt het niet alsof je een studieboek of een droog managementboek zit te lezen. Maar ondertussen steek je er dus wel mooi wat van op.

Daarnaast worden de belangrijkste punten in een afwijkende tekstkleur nog eens samengevat, wat een zeer overzichtelijk geheel maakt. Het boek sluit af met een aantal portretten van mensen die hun eigen praktijkvoorbeelden delen. Zeer inspirerend.

Flexdenken - Astrid WillemsMaar vooral is de informatie die Astrid Willems deelt in Flexdenken gewoon zeer helder en staat het boek boordevol fijne inzichten. Zoals “Voor creativiteit is ruimte nodig”. Want iedereen heeft wel eens zo’n momentje dat je heel druk met een project bezig bent en je ergens blind op zit te staren. Vervolgens ben je uren later net lekker aan het douchen, val je bijna in slaap of ben je even een ommetje aan het maken als de oplossing je ineens te binnen schiet. Door even afstand te nemen hebben je hersenen weer even lucht gekregen om met een oplossing te komen die je in eerste instantie niet zag.

De afgelopen periode heb ik zo nu en dan (met name op werk) al eens een poging tot flexdenken gedaan. Me wat minder snel druk gemaakt om bepaalde zaken en eens op een andere manier gekeken naar dingen die me normaal gesproken (snel) irriteren. Me in ieder geval even gerealiseerd dat er ook een andere manier is te reageren. En soms lukte dat ook nog. En dat is een stap in de goede richting. En ik voorzie dat ik Flexdenken van Astrid Willems er nog regelmatig even bij zal pakken als ik weer even wat minder flex aan het denken ben.

Met dank aan uitgeverij BigBusiness Publishers voor het ter beschikking stellen van een recensie-exemplaar.

Titel: Flexdenken. Overleven in een best ingewikkelde en gegarandeerd onzekere wereld.
Auteur: Astrid Willems