Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) – Astrid Harrewijn

De naam van schrijfster Astrid Harrewijn had ik al regelmatig voorbij zien komen op verschillende blogs, maar ik kende haar boeken nog niet. Vandaag verschijnt Drie vrienden, een huis (en een klusjesman), haar nieuwste roman. Een uitstekend moment om kennis te maken.

Over het boek
Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) van Astrid HarrewijnSommige dingen doe je gewoon niet als je halverwege de dertig bent. Zoals je veilige vaste baan, je huis in Limburg en het vooruitzicht van een bruiloft inruilen voor een tijdelijke baan bij het Van Gogh Museum in Amsterdam. Noor doet het wél, tot verdriet van haar ouders en haar vriend. Ze betrekt samen met haar jongere zusje Kiki en studievriend Joost een verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Kiki is bewust single, het zwarte schaap van de familie en ziet de wereld als haar speeltuin. Ze werkt voor Jeff Koons en brengt zijn spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk. Joost, een vriendelijke maar ietwat stoffige vrijgezel, werkt als adviseur bij het Rijksmuseum.
Noor, Kiki en Joost delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over het werk op het Museumplein. Terwijl het huis een verbouwing ondergaat ontdekt Noor zichzelf, de waarde van vriendschap, en een groot schandaal in de kunstwereld. Kortom: ze ontdekt het leven.

Mijn mening over Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) van Astrid Harrewijn
Ik had net zin in een luchtig boek toen ik bericht kreeg van Uitgeverij De Boekerij over dit nieuwe boek van Astrid Harrewijn. Uitstekende timing dus. Hoewel het boek zeker niet zo luchtig is als ik dacht (ik dacht aan pure chicklit), onderwerpen als zelfmoord en diverse relatieperikelen worden niet geschuwd, leest het verhaal vlot weg en voor je het weet is het boek uit. Astrid Harrewijn heeft een zeer aangename schrijfstijl met een lekker tempo. En ze beschikt bovendien over een flinke dosis humor, waardoor de algehele toon van het boek, ondanks de zware onderwerpen, toch luchtig blijft.

Hoewel Noor, haar huisgenoten en collega’s over het algemeen behoorlijk sympathiek beschreven werden, bleven ze allemaal net te eendimensionaal en wat al te cliché. Ook de verhaallijnen zijn hier en daar wel erg kort door de bocht. Noor maakt een aantal zeer ingrijpende gebeurtenissen mee, maar met een paar pagina’s is alles weer verwerkt en opgelost. Hierdoor blijft het verhaal me niet echt bijster lang bij en hebben ook de personages niet echt een onuitwisbare indruk op me gemaakt.

Jammer, want de schrijfstijl van Astrid Harrewijn bevalt me zeker. Maar Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) heeft me nog niet 100% weten te overtuigen. Wat mij betreft een aardig boek voor tussendoor. Niet meer en niet minder.

Titel: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)
Auteur: Astrid Harrewijn
Uitgeverij: Uitgeverij Boekerij