Recensie: De nieuwe erfgenaam – Sophie Hannah (Agatha Christie)

Ik geeft het maar gelijk toe. Ik heb nog nooit een boek van Agatha Christie gelezen. Maar daarentegen heb ik wel weer bijna alle boeken van Sophie Hannah gelezen. Een uitstekende aanleiding om me eens aan een Poirot-mysterie te wagen. De nieuwe erfgenaam is, na de Monogram-moorden, het tweede deel dat door Sophia Hannah is geschreven.

Recensie: De nieuwe erfgenaam - Sophia Hannah (Agatha Christie)

Over De nieuwe erfgenaam van Sophie Hannah

Clonakilty (Ierland), 1929. Athelinda Playford heeft verschillende mensen uitgenodigd om samen met haar en haar familie een week door te brengen op haar landgoed Lillieoak, op het platteland in het zuiden van Ierland. De genodigden – onder wie oude bekenden Poirot, Catchpool, Gathercole en Rolfe – weten niet waarom ze zijn uitgenodigd, terwijl de familieleden van mevrouw Playford zich verbazen over de samenstelling van het gezelschap. Daar komen ze gauw genoeg achter…

Mijn mening over De nieuwe erfgenaam van Sophie Hannah
Als je me vooraf zou hebben gevraagd om een Agatha Christie boek te omschrijven, zonder dat ik er dus ooit een heb gelezen, dan zou dat in grote lijnen neerkomen op het verhaal uit De nieuwe erfgenaam. Een groot landhuis vol mensen, er wordt een moord gepleegd en één van de aanwezigen moet het gedaan hebben, niemand mag weg voor de moord opgelost is. Een beetje zoals het idee achter de bekende moorddiners. Als dat inderdaad het bekende Agatha Christie recept is, dan heeft Hannah dat uitstekend opgevolgd. In ieder geval is het voor mij, als Christie newbie, precies wat ik van het boek had verwacht.

Ook qua sfeer is het een boek dat volgens mij prima in de tijd van Agatha Christie geschreven had kunnen zijn. Het tempo ligt wat lager dan de meeste spannende boeken van tegenwoordig, de opsoringsmethodes zijn wat minder verfijnd en de details zijn lang niet zo bloedstollend als in moderne moordverhalen. Toch weet Hannah de spanning enorm goed op te bouwen door in te zoomen op ieder personage en hun motieven en alibi’s voor de moord te onderzoeken. Zo blijf je als lezer tot het einde toe meespeuren met Poirot en inspecteur Catchpool.

Deze eerste kennismaking met Agatha Christie (als is die dan door Sophie Hannah geschreven) is me prima bevallen. Ik verheug me nu al op de donkere dagen die er aan komen, want die lijken me uitermate geschikt om me verder te verdiepen in de originele Agatha Chrstie boeken.

Hebben jullie wel eens een Agatha Christie boek gelezen? Welke kunnen jullie aanraden?